Bab 2 : Senarai Barang Ibu Dan Bayi

1. Barangan Keperluan Bayi

Anda dicadangkan agar mempelbagaikan warna baju dan peralatan lain agar sesuai dipakai untuk bayi lelaki dan perempuan. Kos untuk menyiapkan semua barangan ini agak banyak, jadi adalah lebih baik jika anda menyediakannya lebih awal. Peralatan yang dijaga dengan baik boleh digunakan oleh anak-anak seterusnya serta membantu anda berjimat. 

Berikut adalah barangan keperluan bayi dan kuantiti yang dicadangkan. Anda boleh menambah atau mengurangkan senarai dan kuantiti barangan bergantung kepada keperluan bayi dan kewangan anda.

2. Barangan Keperluan Ibu

3. Barangan Ibu dan Bayi di Hospital (2beg)

Barangan yang anda beli dalam senarai barangan bayi dan ibu akan dimasukkan ke dalam dua beg berasingan. Sebaiknya anda menyiapkan beg ini awal kerana bayi mungkin dilahirkan sebelum tarikh yang dijangkakan. Barangan dalam beg ini perlu cukup untuk anda dan bayi tinggal sekurang-kurangnya 24 jam di hospital iaitu selepas keadaan anda stabil dan bayi sihat (mampu menyusu, tiada jaundis, buang air kecil dan besar serta lulus ujian fizikal yang lain). Jika anda dan bayi perlu menetap lebih lama atau pakaiaan bersih tidak mencukupi, mintalah suami atau ahli keluarga untuk menghantar pakaian atau kelengkapan lain ke hospital. 

a)beg ibu

b)beg bayi

c) barangan untuk waktu bayi lahir

Jururawat akan meminta pakaian bayi ketika anda berada di bilik bersalin. Biasanya mereka akan meminta barang berikut dari beg bayi daripada waris anda yang hadir.
- sepasang baju siang (lengan pendek)
- sekeping diapers saiz s @ newborn
- sehelai kain lampin

Kembali ke Menu Utama