Bab 8 : Pembedahan Cesarean



Pembedahan cesarean hanya dilakukan jika ibu dan bayi mengalami komplikasi yang menyebabkan bayi tidak dapat dilahirkan secara normal. Jika anda mengambil epidural atau spinal untuk pembedahan cesarean, doktor anda akan memberi morfin untuk melegakan kesakitan. Sesetengah doktor akan membiarkan epidural berterusan selama 12 ke 24 jam selepas pembedahan untuk memberikan anda ubatan yang diperlukan. Apabila sistem regional analgesia anda tidak lagi memberi kelegaan kepada kesakitan, anda akan diberi ubat sakit sistemik iaitu pil yang mengandungi narkotik.

Anda akan merasa penat dan loya selepas pembedahan. Loya akan berlarutan sehingga 48 jam, tetapi anda akan diberi ubat untuk melegakan ketidakselesaan anda. Ramai juga yang akan berasa gatal terutama mereka yang menerima narkotik, epidural atau spinal. Jika ini berlaku beritahu doktor anda dan anda akan diberi ubat untuk melegakan rasa gatal tersebut

Jika anda bercadang untuk memberi susu badan, anda boleh mulakan selepas bersalin. Minta jururawat menunjukan cara penyusuan posisi ‘lying down’ atau mengunakan ‘football hold’. Ini tidak akan memberi tekanan kepada tempat bedahan anda. 
                            
Anda mungkin akan berasa kebas dan sakit di tempat bedahan dan parut akan timbul sedikit, membengkak dan gelap dari kulit asal anda. Bersin, batuk dan lain-lain lagi yang menyebabkan tekanan pada kawasan perut akan menyebabkan anda berasa sakit pada mulanya. Tetapi lama-kelamaan anda akan berasa semakin baik dari hari ke hari. 

Seperti mereka yang bersalin secara normal anda juga akan mengalami lelehan darah dari kemaluan (lochia) yang mengandungi darah dan tisu-tisu yang melekat pada dinding rahim anda. Jururawat anda juga akan mengajar anda untuk batuk atau senaman pernafasan untuk mengembangkan paru-paru dan membuang cecair yang terkumpul. Ini mengurangkan risiko pneumonia. Pastikan anda menggunakan tangan atau bantal untuk menyokong tempat pembedahan apabila anda batuk(bersin atau ketawa juga). 

Anda mungkin mengalami masalah angin 2 hari pertama. Angin terjadi kerana usus adalah lemah selepas pembedahan. Bangun dan bergerak akan membantu sistem penghadaman anda kembali seperti asal. Jika anda berada dalam keadaan sangat tidak selesa, ubat yang mengandungi simethicone akan diberi untuk mengeluarkan gas. Simethicome adalah selamat diambil ketika penyusuan badan.

Anda juga digalakkan untuk bangun dari katil pada hari pembedahan atau pada keesokan harinya. Tetapi jangan mencubanya seorang diri, pastikan jururawat berada dengan anda untuk kali pertama. Benarkan darah mengalir di kaki dengan cara mengerakkan kaki anda, memusingkan sendi dan bergerak atau meregangkan kaki anda. Pada hari kedua, anda perlulah berjalan sedikit dengan bantuan seseorang. Ini menolong pengaliran, membuat usus kurang lemah dan mengurangkan risiko berlaku darah beku. Bergerak adalah penting untuk anda pulih. 

Selepas hari ke-3 dan ke-4 doktor mungkin akan menanggalkan sutures atau kokot. Ia hanya mengambil masa beberapa minit dan akan berasa sedikit cubitan tetapi tidak sakit.
Anda mungkin memerlukan ubat tahan sakit untuk beberapa minggu selepas pembedahan. (Jika anda menyusu badan jangan mengambil aspirin atau dadah yang mengandungi asid acetylsalicylic). 

Minum dengan banyak supaya anda tidak mengalami sembelit. Jumpa doktor sekiranya terdapat tanda-tanda jangkitan termasuk kemerahan atau membengkak di tempat bedahan atau demam walaupun tempat bedahan kelihatan baik.

Pendarahan dan lelehan patut berhenti walaupun mengambil masa sehingga 6 minggu. Ia sepatutnya beransur bertukar dari warna merah kepada merah cair dan kuning keputihan. Jika pendarahan seperti period berterusan selepas 4 hari atau datang semula selepas berkurangan hubungi doktor anda.

Anda perlu mendapatkan rehat yang mencukupi semasa di rumah, tetapi anda juga perlu bangun dan berjalan-jalan namun jangan keterlaluan. Mulakan secara perlahan-lahan dan tingkatkan aktiviti anda berperingkat. Elakan mengangkat benda berat lebih dari bayi anda untuk selama 8 minggu. 

Dalam 6 ke 8 minggu dengan kebenaran doktor, anda akan boleh mula melakukan senaman yang sederhana. Ia mungkin mengambil masa beberapa bulan untuk kembali ke bentuk asal. Parut akan kelihatan timbul sedikit, membengkak dan gelap dari kulit asal anda, tetapi ia akan mengecut dalam masa 6 minggu. Bedahan adalah sepanjang 4 ke 6 inci panjang dan 1/8 inci besar. Apabila tempat bedahan semakin pulih, warna parut akan menghampiri warna asal kulit dan mengecil menjadi 1/16 inci besar, parut ini juga biasanya terletak di bahagian bawah perut.